حقیقت زندگی یا  God plays dice with Universe

 

انیشتین یک جمله معروف در رد مکانیک کوانتوم دارد به این مضمون که:
 
 God does not play dice with Universe .

قبل از اینکه صحبتم را شروع کنم مقداری در مورد مکانیک کوانتوم صحبت می کنم:

این بحث در عدم قطعیت خلاصه می شود.یعنی امکان ندارد که موقعیت ذره ای را در هر لحظه بدانیم بلکه احتمال حضور ذره را در هر مکان می توانیم حدس بزنیم. اصل عدم قطعیت هایزنبرگ می گوید فارغ از نحوه آزمایش یک خطای ذاتی در هر آزمایش است بطوریکه حالضرب تغییرات موقعیت در تغییرات مومنتم بزرگتر از ثابت پلانگ می باشد.

 

حالا بعد این چرت وپرت ها بریم سر اصل موضوع. انیشتین اعتقاد داشت که مکانیک کوانتوم درست نیست زیرا خدا از احتمالات صحبت نمی کند بلکه همیشه می داند که هر چیز دقیقا چه خاصیتی دارد.

 

به نظر من انیشتین هم درست می گفت هم غلط. ببینید شما اگر به دورو بر خود نگاه کنید کاملا متوجه می شوید که در دنیای احتمالات حضور دارید.

احتمال اینکه بیرون بروید ودر هنگام عبور از خیابان اتومبیلی با سرعت از آنجا عبور کند .احتمال اینکه شما به سمت دیگر نگاه کنید .احتمال اینکه در آن لحظه ترمز اتومبیل خراب باشد و بطور کلی احتمال اینکه شما واتومبیل به عنوان دو ذره در یک لحظه در آن مکان باشید.

از طرف دیگر مطمئنا خدا هم از تمام خصوصیات ذرات آگاه است در واقع این ضعف ما از شناخت ذرات است که باعث می شود ما احتمال حضور برای آنها قائل شویم.حال اگر خدا از وقوع حادثه ای بصورت احتمال صحبت کند نقص در علم الهی است.

 

در واقع حقیقت زندگی وقوع حادثه بصورت احتمال است .یعنی خود زندگی یک توزیع احتمال دارد. اما چون ما وقتی پدیده های واقعی را شبیه سازی ریاضی می کنیم با نوعی عدم حقیقت روبرو می شویم پس مانند شبیه سازی نویز در مخابرات با نوعی Pseudo PDF روبرو می شویم.

پس اگر بتوانیم تا جای ممکن این توزیع احتمال زندگی را به واقعیت نزدیک کنیم می توانیم احتمال وقوع حوادث را تعیین کنیم ویک پیش گویی از آینده افراد داشته باشیم .

اما توجه کنید که باز هم با یک توزیع احتمال روبرو هستیم.

حالا چرا انیشتین این حرف را زد من فکر کنم به همان دلیل عدم نقص علم الهی بر میگردد.

ببینید اصولا به نظر من مکانیک کوانتوم واقعاً جذاب است فکر اینکه در مورد مسائل احتمالی صحبت می کنید و معادله مینویسید و نتیجه می گیرید یه حس غریبی به آدم میده. معادله می نویسید در حالیکه می دونید اصلا ممکنه وجودی برای ذراتتان در آن شرایط نباشد.

تئوری بینهایت بودن ذرات دکتر حسابی هم بر این اساس است .یعنی اینکه احتمال دارد که ذرات شما هم اکنون آن سوی دنیا باشد .فقط کافیست احتمال حضور خودتان را در آنجا بیشتر کنید تا در آن مکان باشید.

 

اگه حال داشتم بازم در مورد این چیزا حرف می زنم.

 

آخرش اینکه این آمریکا گندشو در آورده ها تو عراق .یه صحنه تو تلویزیون نشون داد که یه دختر بچه عراقی کنار پدر  و خانواده اش بود و سربازای آمریکایی از خونشون آوردنشون بیرون .دختر داشت از ترس می مرد زور می زد که گریه نکنه. واقعا این صحنه رو اعصاب من راه رفت.

 

 

نظرات 19 + ارسال نظر
بچه های راک شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 02:00 ب.ظ http://rockboys.blogsky.com

سلام خوبی
وبلاگ خیلی با حاله
ما روز اول شروع کردیم
کارمون هم در مورد ترفند آموزش موزیک نرم افزار وطراحی سایت و......
خوشحال می شیم سر بزنی
موفق باشی

وبسول شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 03:02 ب.ظ http://websol.blogsky.com

WOW
Cool Weblog
Goodluck
Bye

همشهری کاوه شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 07:51 ب.ظ

تو احسان میلانی رو میشناسی .... بابا ایول .... اصلا خودت کی هستی؟ .... راستی این کارگاهه خود جوشه. پولی هم نه داده شده نه گرفته شده

سرمه یکشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 06:17 ق.ظ

من که بهت گفتم برو با همسن خودت کل بنداز پسر خوب...وقتی یه نفر حرفتو نمی فهمه تو دیگه حرص بخوری چی کار؟
من به خدا خوندم چی نوشتی...اما ترجیح دادم چیزی نگم...

[ بدون نام ] یکشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 01:04 ب.ظ

سلام
آدرس وبلاگت در هیستوری کامپیوترم مانده.هراز چند گاهی سر میزنم .

بابای مانی

فرناز یکشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 10:21 ب.ظ

حالا چرا میل جواب نمی دی انیشتن؟؟

سرمه سه‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 09:26 ب.ظ

من دلم بریون خواست :((((((((((

مستی در میکده شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 01:16 ق.ظ http://xerxes.persianblog.com

من از فیزیک مدرن هیچی حالیم نیست ولی این اصل عدم قطعیت خیلی به دلم میشینه ویه جورایی باهاش موافقم و به نظرم منظقی میرسه! البته گره زدن منظق کوانتوم با منظق الهی بحث جداگانه‌ای است !

سرمه شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 11:37 ب.ظ

که دیگه میای تبلیغ www.xerxes.persianblog.com می کنی....باشه....باشه
P:

محمد یکشنبه 10 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 06:27 ب.ظ http://teamagicalizatons.persianblog.com

چرا دنبال قطعیت توی عالم می گردی‌؟

عباس دوشنبه 11 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 02:21 ب.ظ

جناب مهدی خان
در اینکه آمریکا داره تو عراق گندکاری می کنه شکی نیست ولی به این تلویزیون جمهوری اسلامی حتی یک درصدهم نمیشه اعتماد کرد تو اگه جنایتهای صداو رو هم می دیدی ممکن بود همچین حرفی رو نمیزدی.

محمد چهارشنبه 13 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 02:39 ق.ظ http://teamagicalizatons.persianblog.com

سلام دوباره اومدم بنویسم با عراق آمریکایی بیشتر از عراق بی صاحب موافقم. این فقط از روی خودخواهیست!

سرمه یکشنبه 17 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 05:29 ق.ظ

اِ دلم برات تنگ شده بود٬کجا بودی؟؟ حالا من می گردم شاید تو اورکات پیدات کردم!!

[ بدون نام ] دوشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 02:34 ق.ظ http://xerxes.persianblog.com

بابا ! قالب عوض کردی خیلی خوب شده ساده و تمیز خوشم اومد

فرناز چهارشنبه 20 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 04:40 ب.ظ

ا!!! خوب یه چی بنویس دیگه... خسته شدم بس که اومدم تغییر نکرده بودی!!!

سرمه جمعه 22 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 02:00 ق.ظ

پسر خوب...تو که دوباره رفتی و پیدات نشد!!

آیدین سه‌شنبه 26 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 10:10 ب.ظ http://idin.net/

عدم قطعیت به نظر من راه فراری منطقی برای ندانسته های دست و پا گیر بشر است.

در مورد خداوند! موافق نیستم. اینکه خدا باید بداند هر ذره ای کجاست و چه سرعتی دارد بستگی به تعریفمان از خدا دارد. توجه کنید که ما خدا را نمی شناسیم. ما خدا را تعریف می کنیم. چون او را فقط تعریف می کنیم پس در فلسفه فوق وجودش را نمی توان دلیل بر قطعیت مکان ذرات گرفت.
گو اینکه معتقدم هرچه بیشتر بدانیم عدم قطعیت بیشتر به عقب رانده می شود یعنی مکان احتمالی ذرات فشرده تر می شود تا در بینهایت علم بشری مکان هر ذره در هر لحظه به یک نقطه قابل اندازه گیری میل کند.

سیاوش یکشنبه 15 شهریور‌ماه سال 1383 ساعت 06:11 ب.ظ http://www.internetboy.tk

خسته نباشی
مطالب خوبی داشتی .حیف دیگه نمی نویسی.
در مورد گفته انیشتین ٬ باید بگم که انیشتین بعد از کشف ژاره ای از قوانین کوانتوم از روی تعجب و شگفت زدگی اون مطلب رو ابراز کرده و این فکر نمی کنم در واقع فلسفه و نگاه دینی او بوده باشه.
چه بسا که در بسیاری موارد حتی در مهمانی شام در دربار انگلستان در جواب سوال کشیش در مورد تاثیر قوانینی که انیشتین کشف کرده بر اعتقادات دینی چیزی در این مضمون عنوان کرد که: این قوانین هیچ ربطی به دین ندارند.
او همواره در چنین سوالاتی را به سردی ژاسخ می داد.

راحله یکشنبه 2 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 01:29 ب.ظ

در بحث فیزیک کوانتومی فقط به نظر می رسه که آذمی مثل من باید خواننده باشه نه نظر دهنده پس ممنون از بحثتون ولی در مورد عراقی ها خواهش می کنم این حساسیت انسانی ایرانی تونو در این مورد حروم نکنید که عراقی جماعت ارزشش رو نداره اگر در جنگ شرکت کرده باشی یا با اهالی مناطق مرزی یا با اسرای جنگی صحبت کرده باشی هرگز جنایات عراقی ها را که بر اساس مکانیک کوانتوم پدر اون دختر بچه می تونه یکی از همون کثافت هایی باشه که ناشایست ترین کارها رو توی سوسنگرد. دهلران. مهران. اهواز. آبادان و ... یا توی به اصطلاح اردوگاههای اسرا با زنها و حتی مردهای ایرانی انجام دادند فراموش نخواهی کرد و نخواهی بخشید. اگر دوست داشته باشی می تونم در این مورد بیشتر توضیح بدم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد