من و گالینا

 

نمی دانم چرا ادبیات اروپا وامریکا من را جذب نمی کند در عوض من عاشق ادبیات روسیه ام. با آن سبک رئالیستی گورکی.با وجودیکه میگویند این سبک اجبار حزب بوده است . اما به نظر من کسایی مثل گورکی و چخوف فارغ از بند حزب بودند.

ادبیات روسیه از سختی ها , لجنها , کثافتها , تاپاله ها, آدمهای گرسنه, روستاهای کثیف و مردم بدبخت شروع میکند و از درون اینها زندگی رو بیرون میکشد .در عوض در ادبیات اروپا و آمریکا آدمهای جنتلمن و لیدی , زندگی شاد و مردم تمیز و مرتب هستند و اونوقت وسط این همه خوبی سقوط انسانیت از نوشته نویسنده بیرون می آید .خانواده ها از هم میپاشند , آدمها دچار یک جور ناتوانی برای ارتباط با اطرافیان خود هستند و خواننده درانتها یک جور دچار سرشکستگی میشود.

به نظرم هدایت تو ادبیات خودمان از این جنبه ادبیات اروپا وام گرفته است در عوض تشریح حالات و روحیات وخصوصیات ظاهری رو از ادبیات روسیه.

حالا بعد از این مقدمه می خواهم بگویم که یک کتاب به نام "گالینا" نوشته الکساندر سرافیموویچ خریدم.که شامل چند داستان کوتاه است.نویسنده از همنسلان گورکی  وشاید بزرگتر از او باشد.که باید گفت از بد حادثه همدوره او بوده و زیر نام او قرار گرفته است. هرچند در طول داستانها برخی جاها خیلی شعار داده است-نویسنده از کمونیستهای دوآتشه بوده-

کتاب رو از شهر کتاب نیاوران خریدم.چاپ 70 بود وقیمت پشت جلدش 170 تومان!! از آن کتاب ها بود که گوشه کتابخانه ها می ماند و باید کشفشان کرد.فروشنده کتاب را 1000 تومان به من فروخت!!!!!

نکته دوم اینکه کتاب "دُن آرام" نوشته میخائییل شولوخوف ترجمه شاملو  چاپ شده است.کتاب دوجلد است و احتمالا پرزرق وبرق و گران.-نمی دانم چرا کتابها را اینطور درست میکنند که گران شود-

 

نکته آخر: در شهر کتاب مردی با سن بالا را دیدم که همه به او استاد میگفتند.از این آدمهای سن دار که شکل وشمایل روشنفکری دارند. از دور مراقب بودم .شنیدم که به جوانی هم سن من داشت می گفت: یک کتاب خواندم نمی دونم ماله یکی بود به نام سعید؟ ادوارد؟

جوان هم بلافاصله گفت :منظورتون ادوارد سعید است.

در اونجا بنده فهمیدم که باید به سرتاپای آن استاد و دوروبریاش گلاب پاشید

 

 

 

 

نظرات 8 + ارسال نظر
به سایت چهارشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ساعت 03:25 ب.ظ http://www.behsite.com

سلام سایت www.behsite.comبا بهترین امکانات تاسیس شد.شما میوانید با ثبت نام در به سایت از امکانات عآلی اون مثل لینک به وبلاگ شما - درج مقاله های شما- لینک به مطالب شما در وبلاگ – ارسال جک عکس و نرم افزار به ایمیل شما در هر هفته – آموزش وبلاگ نویسی – چت و.....بر خوردار بشید پس عجله کنید و ثبت نام کنید.ضمنان سری جدید به سایت به زودی می آید .
به سایت= بهترین سایت

محمد (بم) یکشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ساعت 01:14 ق.ظ http://teamagicalizations.persianblog.com/

سلام؛ در مورد اون پیرمرد می خوام بگم:
شاید تو جسدی پیر رو دیده بودی با روحی جوان و بی تجربه و در مقابل کالبدی جوان با دهنی پر از دانستنیها.
و حتی شاید؛
فقط یک توهم یا فراموشی؛ استاد رو به این روز انداخته بود که نام با ارزشی رو فراموش کنه و لایق گلاب پاشی بشه.

ناز خانوم دوشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ساعت 01:56 ق.ظ http://nazkhanum.blogsky.com

کتابای روسی نیاز به درک زیاد دارن باید بشینی روشون فکر کنی

سرمه دوشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ساعت 11:28 ب.ظ http://avayeatash.blogsky.com

آره من دانشگاه می رم بابا اما اینجا دیگه عادت کردیم می گیم مدرسه...این نوشته اتم صد بار نگاش کردم اما نخوندمش ببخشید الان هم سر کار هستم کاری ازم بر نمیاد ایشالا بعدآ(تو رو خدا ببخشیدا)

پویا سه‌شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ساعت 08:53 ب.ظ http://rakhsh.tk

روشنفکر بزرگوار...استاد گرامی!
جواب نظرتو تو وبلاگ نگین بخون...بقیه ی دعوا تو تو وبلاگ خودم خالی کن!

Mohammad چهارشنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ساعت 12:23 ق.ظ http://oddamongbrains.blogsky.com

اولا که بنده کپی رایت سعید رو دارم لینک فرامئش نشه.
ثانیا این چخوف واقعا یک چیزه دیگه ست. مخصوصا با ذن ددری موژیکها منتقم و....

معراج عشقی سه‌شنبه 17 خرداد‌ماه سال 1384 ساعت 09:05 ب.ظ http://www.Meraj.com

مهدی سه‌شنبه 7 تیر‌ماه سال 1384 ساعت 12:50 ق.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد